Våra föräldrars överdrifter och lögner

Alla har vi varit barn, och med stor sannolikhet har vi blivit uppfostrade på något sätt. Förmodligen har våra föräldrar också dragit en massa mer eller mindre osanningar och överdrifter för att få oss att göra som de vill. Minns ni dessa?

*Titta inte så mycket på TV, dina ögon blir fyrkantiga!

Då våra föräldrar med största sannolikhet inte var optiker eller ögonläkare av något slag så hade de begränsad kunskap om detta, och snackade helt enkelt skit.

*Ät upp maten! Tänk på att barnen svälter i Afrika.

Att jag proppar i mig ännu mer fast jag är sprängmätt hjälper föga de stackars barnen i Afrika. Snarare kan man dra slutsatsen att överätande leder till sjuklig fetma, som i sin tur leder till att man till viss del blir arbetsoförmögen, sjukskriven och på så sätt inte drar in skattepengar, och kostar samhället en massa pengar. Pengar som kunde använts till bistånd FÖR att kunna hjälpa barnen i Afrika. Men våra föräldrar arbetade förmodligen inte på SIDA eller Röda Korset heller.

*Är du inte snäll får du inga julklappar av Tomten.

Du menar den där korpulente farbrorn som kom och gav oss presenter från mamma och pappa? Ska han ta den elaka rollen och neka oss julklappar för att mamma och pappa vill skylla ifrån sig?

*Barnen kommer med storken.

Så fåglar står alltså för populationen hos människor? Storkarna sitter och väntar in beställningar på barn och plockar dem från ett lager i sitt bo? Hjälpsamma fjäderfän.

*Omskrivningar av könens namn.

Alla har vi väl fått höra olika namn på våra kön. Penis fick heta snopp, vilket inte är så farligt egentligen, men vagina, eller slida verkade man tycka var för farligt så man gav den en uppsjö olika namn: Puppilura, höna, muttis, mussla, blomma osv. Fantasi hade man i alla fall.

*Titta inte på mikrovågsugnen, du kan förstöra ögonen.

Mikrovågsugnen hade alltså en sån mäktig kraft att den kunde förstöra våran syn bara vi tittade på den? Det är en elektronisk apparat, skapad av människor, inte den heliga arken från Indiana Jones, för helvete!

Nu när jag själv är förälder kommer då frågan, kommer jag själv att använda dessa fantasifoster för att uppfostra mitt barn? Jag vill ju inte såklart, men hur många har inte sagt att de inte ska bli som sina föräldrar? Vi får se.

//Andreas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0