När "-heten" kom till byn

Samtalarna har ju funnits ett bra tag nu, men mest kända under vårat tidigare alias, "20initiativet". Vi är nya för några, och välbekanta för andra. För våra gamla läsare och bekanta så har vi varit relativt inflytelserika i språkutvecklingen anser vi. Vi införde nämligen sättet att tala med ändelsen "heten". Detta framstår naturligtvis som obegripligt för de allra flesta av er. Men jag kommer snart till poängen.

Detta sätt att tala har emellertid spridit sig. Lite varstans på facebook kan man se människor vi knappt eller ens alls haft kontakt med uttrycka sig på detta sätt. En gång hörde jag dessutom två för mig helt okända människor som satt bakom mig på bussen uttrycka sig i stil med "Men varmheten på bussen!"

Vi förstod att vi gjort nåt stort och viktigt.

Låt mig först konstatera att vi INTE uppfann företeelsen. Nej nej, detta uppkom någon gång på slutet av 90-talet på Iggesundsskolan. Där fanns en, eller möjligen flera herrar, som INTE var vi, som frekvent slängde sig med uttryck som "liigubbn" ( lill-gubben ) och "litt fet va?", samt "STÖRDHETEN" osv.

När jag och Henka verkligen började anamma denna livstil på allvar var vi 18 år gamla. Vi hade åkt på jobbresa till England, och bodde ihop under spartanska förhållanden. En kväll satt vi och tittade på tvättmaskinen som frenetiskt arbetade för att få bort diverse lort på våra gosskläder. Plötsligt får Henka syn på en skylt som jag tror hade ett budskap i stil med "Tvätta inte levande djur i tvättmaskinen". Detta är dock inte helt säkert, eftersom jag inte minns exakt vad det var, utan mest sitter och hittar på något som skulle passa in i mitt exempel. Hursomhelst utbryter Henka, i sin frustration över det onödiga i att påpeka en sådan självklar sak som att man inte får centrifugera en stackars kissemiss i en tvättmaskin: "MEN CP-HETEN!!!!"

Och där, just där fann vi varandra på riktigt jävla riktigt. Låt mig kort introducera er i denna lingvistiska pärla utan dess like. Grundstegen är att sätta -heten som prefix på vanliga företeelser, som värme, mentala störningar eller hastighet.

Exempel 1:

-Kan du öka takten lite?
-Jag går så fort jag orkar!
-Men SEGHETEN!

Exempel 2:

-Kolla Christer Sjögren, vilket slemmig jävel!
-Ja, PEDOFILHETEN!
-VÅLDTÄKTSHETEN!

Det kan även användas i sammanhang där man vill uttrycka en åsikt, med så få ord som möjligt, att liksom rationalisera. Motparten, som förhoppningsvis är "upplyst" av 20-initativska, förstår direkt.

Exempel 1:

-DOPNINGSHETEN! ( I ett exempel där man åskådar OS i 100 meter sprint och en kvinnlig löpare förefaller misstänkt skäggig och muskulös ).

Exempel 2:

-MEN LJUGHETEN! ( I ett sammanhang när man ser Mats Alm berätta en historia om att han blivit inlåst i en bagagelucka och blivit tvångsmatad med friterade räkor ).

Det finns även en internationalisering av detta talsätt. Lite svengelsa typ. Som exempel har vi "The CP-ness" ( de seepee ness ) som betyder CP-igheten. Och spinn vidare i samma spår.

Detta var allt från språkskolan för denna gång.

För alla er som känner igen sig i att ha ändrat talspråk pga oss, så vill vi bara säga grattis, och välkommen, och att vi inte alls förväntar oss ett tack. Men skriv gärna vilka ni är.

Det finns såklart djupare aspekter av språket, men det kan vi ta en annan gång.

Ha det

//Andreas



Någon som tydligen behövde läsa skylten, och således faller under kategorin "CP-heten". Inte katten alltså.


Kommentarer
Postat av: Henka

Så sant! Jag känner stolthet när jag läser detta. En stolthet större än den Usama kände när hans nissar tryckte på alla knappar samtidigt i cockpit den 11e september 2001.



Det här förändrade oss. Och vi kommer att samtala på det här viset även när vi är 80 år gamla.

2010-07-17 @ 18:31:13
URL: http://samtalarna.blogg.se/
Postat av: E

Ni som grundare av detta genialiska sätt att tala kanska kan klargöra en sak för mig? Jag har kört stenhårt med -hetenspråket i typ ett år, men det börjar kännas lite gammalt. Är jag töntig om jag fortsätter prata som ni, eller är jag cool fast ingen annan fattar det?



Mvh



Osäkerheten

Postat av: Andreas

Du är oerhört cool. Sluta aldrig!

2010-07-22 @ 05:52:27
Postat av: E

Uppfattheten. Nöjdheten. Tacksamheten.

Postat av: Äm

Fetheten. Det är ett fantastiskt uttryck. Jag har anammat det, det vet ni kanske. Dock var jag inte säker på att det var från er jag tog det. Nu är jag.



Ah, säkerheten.



Dock vill jag gärna påpeka att det inte är ett prefix, utan ett suffix. Förlåt för språkpolisheten.

2010-07-24 @ 00:30:51
URL: http://charmelie.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0