IB

"De kan bara inte sitta och ljuga så där mycket... det syns ju inte ens på dem."

-Jan Guillou

Det var bättre förr. Mycket bättre. Tänk vilken spänning och vilken njutning Jan Guillou och Peter Bratt måste ha känt när de smög omkring bara ett stenkast från där jag befinner mig just nu, på Östermalm i Stockholm. De var på väg att avslöja hur svensk underrättelsetjänst registrerade svenska medborgares politiska åsikter, vilket är förbjudet enligt svensk grundlag.

Jag känner instinktivt hur jag också skulle vilja smyga omkring med gamla kläder och röka samtidigt som man fotograferar äldre herrar i trenchcoat som bar omkring på "hemliga papper". Därefter skulle vi samlas på Tennstopet och dricka oss fulla och diskutera och lägga upp strategier för kommande veckor. Medan vi sitter där skulle kanske en skum gubbe med rysk brytning komma in genom dörren och sätta sig vid baren. En KGB-agent, med andra ord, som var där enbart för att rekrytera nya spioner i form av pengahungriga nyexaminerade ungdomar.

Sånt här händer ju inte längre. Tyvärr. Jag som trodde att jag var lyckligt lottad för att jag föddes på 80-talet och nu har tillgång till bredband. Men det är så ospännande på något sätt.





Informationsbyrån, kom tillbaka, allt är förlåtet.

-Henka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0