Facebook - kvinnodrog?

Idag läste jag i Expressen att kvinnor har lätt att bli beroende av Facebook. Med hjälp av grova generaliseringar ska jag lägga fram lite teorier om varför, eller om överhuvudtaget detta stämmer.

Kvinnor vårdar sina relationer mer än män. Eller åtminstone är de mer nitiska i det. Låt mig utveckla: Jag personligen svarar i princip aldrig på kommentarer jag fått på en statusuppdatering eller ett foto på FB. För mig är inte FB en ständigt pågående chatt. Kvinnor däremot kan kolla sin status otaliga gånger om dagen, och så fort de sett att någon kommenterat en status så svarar de. Detta yttrar sig även i SMS-sammanhang.

En kille som får ett SMS kan mycket väl titta på det, konstatera, och sedan gå vidare utan att svara. Såvida inte en fråga som kräver ett svar har ställts. Det ligger inget självändamål i att vara tvungen att svara, om till exempel någon skriver "Sitter på terassen och dricker öl. Gott! Lol". Nu SMS-ar jag visserligen en del, men kan lika gärna låta bli att svara. Så viktigt är det inte.

Kvinnor däremot får grova skakningar i kroppen om de får ett SMS. De MÅSTE helt enkelt titta på en gång. Och svara, oavsett samtalsämne. Därför tar en SMS-konversation med en kvinna aldrig slut, såvida du inte själv låter bli att svara. Då kan däremot nästa tvångsbeteende sätta in, nämligen den totala ångest en kvinna får om de inte får ett SMS tillbaka. Detta är, vad jag hört, särskilt vanligt i inledningsskedet av dejtingfasen i en relation. Där kan kvinnor ägna timmar åt att begrunda varför det tog 4 minuter att svara på ett sms, och varför det inte var "Puss" eller "Kram" i slutet.

Men åter till Facebook.

För kvinnor är Facebook ovärderligt. Fick inte kvinnor sin dagliga dos av sina vänners uppdateringar i stil med:
"har precis duschat, ska ner på stan nu å äta", eller "jaaay, har köpt en ny iphone, skit billit!" så får de milda spasmer.

Ja jag vet, jag generaliserar. Ja jag vet, jag målar upp en bild av sinnesslöa fjortisar. Ja jag vet att jag har fel.

Men visst var det kul?


Kommentarer
Postat av: Elin [ n e v n a r i e n ]

sv, tack, det är jag som har gjort allt på min blogg.

2010-07-09 @ 21:35:55
URL: http://nevnarien.se
Postat av: Henka

Du har så rätt, min käre vän. Jag själv försöker, så gott det går, svara snabbt på sms. Jag ser det som en skymf mot personen som skickade att inte svara eftersom det är övertydligt att jag sett smset direkt när det kommer fram, EFTERSOM vi lever i 2010 och alla har sin mobil i handen hela tiden. Slut analys!

2010-07-10 @ 10:39:52
URL: http://samtalarna.blogg.se/
Postat av: J U L I A ~ Min annorlunda värld ~

Hejsan!

Förlåt om jag stör en sådan morgon men skulle vilja be dig om en lite tjänst.

Undrar om du skulle kunna hjälpa mig att vinna en systemkamera på en hemsida.



http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=5866



Där är länken till hemsidan och min bild kommer upp om du trycker där.

Du är verkligen guldvärd om du gör det för mig.

Massor av underbara kramar till dig (:

2010-07-10 @ 10:50:39
URL: http://annorlundajulia.blogg.se/
Postat av: julia

Det du säger har du nog faktiskt rätt i. Kram

2010-07-10 @ 10:59:46
URL: http://gudinnanjulia.blogg.se/
Postat av: Miss Tilly

HAHAH! Word!

2010-07-10 @ 11:21:42
URL: http://mstilly.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0